Ce este cosmetica?

Articolele au fost realizate de redacția Creative Art Copywriting și verificate de următorii specialiști:

Articol redactat de Maria Antoaneta Constantin și verificat de farmacist Ioana Dejeu, specialist în cosmetică farmaceutică.

Sumar:

  1. Definiție cosmetică
  2. Ce cuprinde industria cosmeticii
  3. Până unde se întinde industria cosmeticii și unde se intersectează cu medicina
  4. Ce tipuri de joburi se găsesc în industria cosmeticii
  5. Cât valorează industria cosmeticii
  6. Concluzii
  7. Resurse despre „Ce este cosmetică?”

Definiție cosmetică

Cosmetica reprezintă un domeniu tot mai des întâlnit în societatea contemporană. Acest lucru se întâmplă deoarece această industrie s-a extins considerabil în ultimii ani, continuând să se extindă și în prezent. Cosmetica reprezintă domeniul care se ocupă cu ajutarea oamenilor să arate și să se simtă mai bine, mai frumoși prin intermediul numeroaselor tratamente corporale de înfrumusețare, de machiaj etc. Cosmetica este văzută ca o artă, dar și ca o practică destinată corpului uman, de cele mai multe ori concentrarea fiind pe două părți – fața și părul. Cosmetica a apărut pentru prima oară în secolul XVIII în Franța, urmând să se extindă și în Germania, iar mai târziu, la nivel internațional (dictionary.cambridge.org).

„Cosmetica este soluția la care femeile apelează cel mai des pentru a-și pune în valoare trăsăturile, a ascunde micile defecte și din dorința de a păstra întipărită pe chip frumusețea naturală un timp cât mai lung.” –farmacist Ioana Dejeu

Ce cuprinde industria cosmeticii

Industria cosmeticii este dominată de un număr mai mic sau mai mare de corporații multinaționale, de saloane de cosmetică, de antreprenori și de o mulțime de alte ramificații ce urmează a fi descrise.

  • Brand-urile de înfrumusețare – o parte foarte mare a industriei cosmeticii este reprezentată de brand-urile care produc și comercializează diferite produse ce se încadrează în această sferă, fiind probabil unul dintre cele mai mari segmente cuprinse de industria cosmeticii. Atunci când vine vorba despre cosmetică, majoritatea femeilor se gândesc la farduri. Acestea ocupă, într-adevăr, o parte consistentă a acestei industrii, existând pe piață o mulțime de companii dedicată specific fardurilor. Totuși, nu doar fardurile se încadrează în categoria de cosmetice. Industria cosmeticii cuprinde și produsele destinate îngrijirii faciale, îngrijirii și coafării părului, dar și a corpului. Există companii care cuprind toate cele trei categorii, însă există și companii nișate specializate doar într-o arie a cosmeticii. Industria cosmeticii în ceea ce privește aceste companii poate fi segmentată în produse de masă care sunt disponibile în marile magazine comerciale și produsele de lux, care sunt disponibile doar în magazinele cosmetice, în saloane de specialitate sau în alte locuri specifice (beautypackaging.com).
  • Saloanele de specialitate – o altă parte cuprinsă de industria cosmetică este cea reprezentată de diferite tratamente și servicii de înfrumusețare menite să ajute la înfrumusețarea corpului și a diferitelor părți ale acestuia. Saloanele specializate în servicii cosmetice sunt clasice, unde femeile se duc de obicei să se răsfețe și să beneficieze de servicii precum tuns, vopsit, manichiură etc. Toate aceste servicii se încadrează în industria cosmetică. Pe lângă serviciile clasice, tot în categoria de cosmetică sunt incluse și tratamentele corporale. De cele mai multe ori, acestea sunt realizate în saloane diferite renumite pentru masaje, împachetări corporale sau alte servicii de acest tip, făcând parte din categoria saloanelor de specialitate cuprinse de industria de înfrumusețare. Pe măsură ce tehnologia a avansat, această categorie de servicii s-a dezvoltat tot mai mult, iar serviciile clasice, cum ar fi epilarea cu ceară au evoluat în epilare definitivă cu IPL sau cu laser, ambele încadrându-se în industria cosmetică. Această ramură a industriei cosmetice se află în colaborare cu cea prezentată anterior, întrucât produsele cosmetice folosite sunt incluse în categoria respectivă – aceste două ramuri ale industriei de înfrumusețare se ajută reciproc să crească (reportlinker.com).
  • Antreprenorii – dezvoltarea industriei de cosmetică și înfrumusețare a oferit curaj tot mai multor oameni să se specializeze în domeniu și să pornească pe cont propriu. Pentru a putea face acest lucru, este necesară urmarea unor anumite cursuri de unde persoanele pot obține o acreditare de tipul make-up artist, cosmeticiană, frizeriță, hair stylist, iar lista poate continua. Acești oameni sunt cuprinși de industria cosmetică indiferent dacă profesează într-un salon de specialitate precum cele menționate anterior sau pe cont propriu. De asemenea, industria cosmetică a asimilat și persoanele influente din mediul online care activează în acest domeniu. Aceste persoane sunt cunoscute sub denumirile de beauty influencer, beauty blogger sau beauty guru, în funcție de platforma pe care activează. Rolul lor este de a oferi recenzii despre produsele și serviciile cosmetice și de a face recomandări publicului țintă astfel încât să crească vânzările industriei mari (econsultancy.com).

„Industria cosmeticii se axează pe trei mari categorii de produse și anume: produsele antirid cu efect cât mai rapid, produsele ce oferă un aspect de păpușă apelând la un make-up cu acoperire cât mai mare pentru a atinge acel aspect de porțelan și perfect, iar ultima categorie se referă la produsele naturale, organice, care dau un aspect cât mai natural.” – farmacist Ioana Dejeu

Până unde se întinde industria cosmeticii și unde se intersectează cu medicina

Având în vedere faptul că industria cosmetică se preocupă cu înfrumusețarea omului, intersectarea cu medicina avea să fie inevitabilă la un moment dat. Dorința de îmbunătățire și de înfrumusețare este diferită în percepția fiecărui om, iar pentru mulți dintre ei aceasta avea legătură cu aspecte fizice legate de fizionomie sau de diferite părți ale corpului. Astfel, pentru retușarea micilor imperfecțiuni, medicina a relevat intervențiile chirurgicale cosmetice. Operațiile cosmeticale erau considerate rare la un moment dat deoarece procedurile erau foarte scumpe și doar un număr limitat de consumatori și le puteau permite. În plus, în vremea în care operațiile plastice începuseră să prindă amploare în industria cosmetică, opiniile majorității nu erau tocmai pozitive, motiv pentru care majoritatea oamenilor care sufereau o astfel de operație voiau să țină informația secretă.

În prezent, chirurgia cosmetică a evoluat foarte mult, nu mai reprezintă un subiect tabu și face parte într-o oarecare măsură din industria cosmetică. Domeniile care includ medicina cosmetică sunt cele precum rinoplastia, mamoplastia, îndepărtarea alunițelor, lifting-ul facial etc. (quora.com).

Intersectarea cu medicina are loc și la un capitolul farmaciei. În prezent, în toate farmaciile pot fi regăsite produse ce fac parte din industria cosmetică. Acest lucru are origini străvechi, deoarece pe vremuri se considera că produsele cosmetice au foarte mare legătură cu igiena personală și sănătatea, acestea fiind direct influențate de frumusețea fizică și de nivelul de grijă pe care îl are o persoană față de sine. Încă din cele mai vechi timpuri, în farmacii se comercializau parfumuri, deși nu aveau o legătură directă cu domeniul medical.

Medicina, dar în special farmacia, este de părere că folosirea produselor cosmetice în scopul înfrumusețării aduce o serie de beneficii pentru sănătate, mai ales dacă sunt alese produse dermato-cosmetice. Această arie poate fi exemplificată cel mai bine prin strânsa legătură cu domeniul medicinei dermatologice. Studiile arată că femeile vor folosi produse cosmetice pentru față cu dorința de a avea o piele mai hidratată pentru motive exterioare de tipul – să adereze mai eficient fondul de ten, să poată ieși din casă nemachiată etc.

Intervenția domeniului dermatologic în acest aspect le poate face pe femei să folosească creme de față ce conțin anumite ingrediente, astfel încât să se remedieze problemele medicale, cum ar fi acneea severă, acesta fiind un exemplu perfect de intersectare al industriei cosmetice cu medicina (americanhistory.si.edu).

„Spre deosebire de cosmeticele obișnuite, produsele dermato-cosmetice reprezintă acea categorie de produse potrivite pentru îngrijirea pielii hipoalergenice, obținute din colaborarea între medicii dermatologi și farmaciști confirmate și se bazează pe o înaltă eficiență obținută prin studii clinice.” – farmacist Ioana Dejeu

Ce tipuri de joburi se găsesc în industria cosmeticii

Pe baza ramurilor pe care le atinge industria cosmetică, există numeroase joburi, unele mai dificile, altele mai ușoare, însă toate în legătură cu domeniul înfrumusețării. În continuare, veți găsi câteva joburi mai puțin cunoscute, mai interesante sau mai avantajoase:

Dermatolog – dermatologul este una dintre persoanele care realizează intersecția dintre medicină și industria cosmetică. Sunt doctorii specializați în problemele tenului, ale părului și unghiilor. Ei pot profesa în cadrul unui spital sau își pot deschide cabinete separate, personale.
Tehnicianul cosmetic – tehnicienii cosmetici au prins tot mai multă amploare în ultimul timp, mai ales cei dedicați genelor și sprâncenelor. Pe lângă aceste domenii, tehnicienii se pot ocupa și de unghii, de epilare definitivă și de alte procedee corporale ce necesită utilizarea unei aparaturi pentru îndeplinirea funcției. Pentru a obține această funcție, este necesar să se urmeze câteva cursuri de specializare. Se poate profesa atât într-un salon din industria cosmetică, cât și pe cont propriu, atâta timp cât se deține aparatura necesară (beautychangeslives.org).
Hair Stylist – jobul de hair stylist este dedicat persoanelor care se ocupă de coafarea, vopsirea și tunderea părului. În funcție de cursurile urmate, este posibil să existe și certificarea de frizer, anume hair stylistul care se ocupă strict de coafura bărbaților. Este o meserie ce necesită multă practică pentru a se ajunge la un nivel avansat.
Beauty PR Specialist – pe lângă joburile clasice, care sunt exact în centrul atenției industriei cosmetice – cosmeticiană, maseuză, make-up artist, hair stylist etc., o altă slujbă din industria cosmetică este cea de PR. Un PR în industria cosmetică se poate ocupa de diferite saloane cosmetice, de cabinete medicale cu focus pe operațiile plastice pentru înfrumusețarea aspectului pielii, dar mai ales de brand-urile de cosmetice.
Maseuză – în funcție de cursurile pe care le urmează, o maseuză cosmetică se poate axa pe mai multe specializări – masaj anti-celulitic, masaj de relaxare, masaj cu bețe de bambus etc. Fiecare masaj are un alt scop cosmetic. Maseurii profesează la diferite saloane de specialitate, dar pot profesa și la domiciliu, în funcție de cerințele clientului (careeraddict.com).

 „În funcție de ce anume urmăriți să îmbunătățiți la corpul dvs., trebuie să alegeți specialistul potrivit pentru acel segment, iar în cazul în care nu știți ce fel de produse vi se potrivesc tenului, cel mai bine e să apelați la sfatul unui medic dermatolog” – farmacist Ioana Dejeu

Cât valorează industria cosmeticii

Industria cosmeticii valorează destul de mult datorită ramurilor complexe și numeroase pe care le cuprinde. Aceasta se ocupă de vânzarea cosmeticelor, parfumurilor, produselor destinate îngrijirii părului și tenului, la care se adaugă și saloanele de specialitate, centrele SPA, cabinetele antreprenorilor și persoanelor care profesează pe cont propriu. Unii economiști vor include la valoarea industriei cosmetice și cabinetele medicale destinate operațiilor cosmetice sau farmaciile. Vânzările mondiale ale produselor și serviciilor legate într-o oarecare măsură de industria cosmetică sunt estimate să depășească 159$ bilioane de dolari americani anual.

Majoritatea cercetărilor arată că vânzările făcute femeilor constituie cea mai mare parte a câștigurilor economice ale industriei. Conform specialiștilor, cele mai mari câștiguri provin din comercializarea produselor destinate îngrijirii părului. Îngrijirea părului este estimată să aducă anual aproximativ 40 bilioane de dolari americani. Următoarea categorie de produse și servicii imediat după îngrijirea părului este reprezentată de sfera îngrijirii tenului, dar și de cosmetice, acestea generând până la 23 bilioane de dolari anual. Cele mai achiziționate produse din această categorie sunt cremele hidratante și produsele antiîmbătrânire (quora.com).

„Datorită popularității produselor cosmetice, în special a parfumurilor, mulți designeri care nu sunt implicați neapărat în industria cosmetică au venit cu parfumuri care le poartă numele. Mai mult, actori, cântăreți (precum Celine Dion) sau sportivi celebri au propria linie de parfumuri. Parfumurile de designer sunt, ca orice alte produse de designer, cele mai scumpe din industrie, consumatorul plătește mai puțin produsul și mai mult marca.” – farmacist Ioana Dejeu

Concluzii

Industria cosmetică este o industrie mult mai dezvoltată decât s-ar crede. Aceasta cuprinde o serie de arii foarte diferite, de la medicină, până la publicitatea, iar principalul element care leagă aceste domenii atât de diferite este arta de a avea grijă de corpul uman. Cosmetica cuprinde atât servicii, cât și produse, existând ceva potrivit pentru fiecare persoană, indiferent de cerințele pe care le are. Veniturile pe care le aduce industria cosmetică economiei mondiale sunt surprinzătoare, dar justificate, având în vedere ariile numeroase pe care se întinde această industrie. Evoluția tehnologiei și solicitarea tot mai amplă din partea consumatorilor vor contribui la dezvoltarea tot mai accelerată a acestei industri (globenewswire.com).

Resurse despre „Ce este cosmetica”

  1. dictionary.cambridge.org.
  2. econsultancy.com
  3. reportlinker.com
  4. beautypackaging.com
  5. americanhistory.si.edu
  6. quora.com
  7. beautychangeslives.org
  8. careeraddict.com
  9. quora.com
  10. globenewswire.com
  11. forbes.com

Pentru mai multe detalii despre acest subiect, vă rugăm să consultați medicul dumneavoastră sau să contactați farmacist Ioana Dejeu.

Ioana Dejeu

farmacist

doctorand în științe farmaceutice

ioana.dejeu@gmail.com

DrGeoMEDSRL@gmail.com

0745 542867

Istoria cosmeticii

Articol redactat de Andreea Milea Stănescu și verificat de farmacist Ioana Dejeu, specialist în cosmetică farmaceutică.Sumar:
  1. De unde provine cuvântul „cosmetică”
  2. Când au apărut primele produse și tratamente cosmetice
  3. De ce au fost folosite cosmeticele
  4. Care au fost primele branduri cosmetice
  5. Evoluția cosmeticii
  6. Concluzii
  7. Resurse despre „Istoria cosmeticii”
Cosmeticele sunt acele produse care nu ar trebui să lipsească din geanta unei femei, deoarece femeia trebuie să fie frumoasă. Fetele sunt învățate încă de mici că trebuie să se aranjeze și să fie frumoase, așa că produsele cosmetice nu duc lipsă de cumpărători. În plus, societatea a implementat atât de adânc ideea de frumusețe, încât femeile au ajuns să cheltuiască foarte mulți bani pentru a arăta „perfecte”. Știm ce produse trebuie să folosim și în ce mod, dar care este istoria cosmeticii?

De unde provine cuvântul „cosmetică”

Cuvântul cosmetică provine din limba greacă și înseamnă a aranja sau a împodobi. Cosmetica reprezintă practica îngrijirii, a păstrării, dar și a înfrumusețării corpului uman, mai ales când vorbim despre față și păr. Produsele cosmetice sunt obținute din amestecuri de compuși chimici, unele dintre acestea fiind derivate și din surse naturale (precum uleiul de cocos), iar altele fiind chiar sintetice. Istoria cosmeticelor datează de mai mult de 7.000 de ani, fiind prezentă în toate societățiile lumii.În zilele noastre, un mare procent de femei (și chiar și o parte dintre bărbați) aplică machiaj în fiecare zi. Motivul pentu care fac acest lucru ține de dorința de a arăta mai bine. De obicei, puțin machiaj, un ruj subtil, puțin fond de ten sau mascara pot face o mare diferență, înfrumusețând corpul uman, motiv pentru care oamenii preferă să le folosească, conform „Neatorama”.
 „Frumusețea pentru mine înseamnă să mă simt confortabil în propria piele.” – farmacist Ioana Dejeu

Când au apărut primele produse și tratamente cosmetice

Potrivit mai multor cercetări, primele cosmetice au apărut în urmă cu 7.000 de ani, primele dovezi arheologice care atestă prezența cosmeticelor venind din mormintele faraonilor egipteni.Există nenumărate dovezi arheologice care datează cel puțin din Egiptul Antic și Grecia antică. Potrivit unor surse, au avut loc câteva evoluții ale produselor cosmetice majore, precoce,  precum:
  • Kohl folosit în Egiptul Antic ca fard pentru ochi;
  • uleiul de ricin folosit tot în Egipt ca balsam protector;
  • creme de piele din ceară de albine, ulei de măsline și apă de trandafiri găsite în rândurile descoperirilor romanice;
  • vaselină și lanolină în secolul XIX-lea;
  • Nivea în anul 1911.
Civilizațiile antice au folosit cosmeticele. În trecut, cosmeticele erau folosite pentru a spori frumusețea femeilor și pentru a promova sănătatea. Utilizarea produselor cosmetice pe parcusul istoriei poate indica o preocupare practică a civilizațiilor pentru înfrumusețare, cum ar fi protecția împotriva soarelui, indicarea statutului sau convențiile de frumusețe.O scurtă cronologie a cosmeticelor:
  • în anii 7.000 înaintea erei noastre, Egiptenii foloseau cosmeticele (uleiuri esențiale și naturale) pentru igienă și sănătate;
  • în anii 3.000 înaintea erei noastre, chinezii aplicau pe unghii gelatină sau ceară de albină, culorile obținute indicând statutul social;
  • în anii 1.500 înaintea erei noastre, chinezii și japonezii foloseau pulbere de orez pentru a-și face fețele albe, sprâncenele erau rase, iar dinții erau pictați cu negru sau auriu;
  • în anii 100, în Roma antică, oamenii foloseau unt sau grăsime de oaie pentru a picta unghiile, de asemenea, foloseau băile cu noroi;
  • între anii 300 – 400, indienii foloseau henna pentru a-și colora părul, dar și pentru a-și face celebrele tatuaje pe mâini;
  • în anii 1200, parfumurile au fost importante în Europa din Orientul Mijlociu în urma Cruciadelor;
  • în anii 1300, Elizabetha a Angliei și-a vopsit părul în roșu pentru a fi la modă;
  • în anii 1400 – 1500, doar aristrocrații aveau acces la cosmetice;
  • în anul 1886, David McConnell înființează California Perfume Company (CPC) care produce pastă de dinți, pudră;
  • în anul 1907, Eugene Schuller, un chimist francez inventează o vopsea pentru păr care se numește „Oréal.”
  • în anul 1920, ia naștere conceptul de make-up și compania Max Factor;
  • în 1928, Max Factor prezintă lumii primul gloss de buze.
Începând cu această perioadă, industria cosmeticelor intră într-o continuă dezvoltare, conform „Cosmetics Info”.
 „Încă din antichitate, oamenii foloseau produse cosmetice începând de la produsele pentru igienă și mai apoi cele pentru înfrumusețarea tenului. Și în ziua de azi, femeile sunt preocupate de aspectul exterior, putând alege dintre produse cosmetice găsite în supermarket, cele alcătuite doar din produse naturale sau din gama de lux.” – farmacist Ioana Dejeu

De ce au fost folosite

Cosmeticele au o istorie îndelungată, având aceeași întrebuințare ca și astăzi încă de la apariția acestora în Egiptul Antic.Cosmeticele sunt folosite pentru înfrumusețare, pentru îngrijirea pielii și pentru a arăta mai tinere și mai frumoase. Chiar dacă în istorie, cosmeticele reprezentau și statului familiei care le folosea, și în zilele noastre se practică același lucru, deoarece nu oricine își permite cosmetice de calitate. Prin urmare, este sugerat statul. Astfel, putem spune că încă de la apariția acestora, cosmeticele nu și-au pierdut întrebuințarea și scopul.
„Egiptenii erau cei mai mari iubitori de produse cosmetice, astfel că de cele mai multe ori machiajul lor consta în conturarea ochilor pentru a-i evidenția.” – farmacist Ioana Dejeu

Care au fost primele branduri cosmetice

Machiajul și cosmeticele au fost folosite cu mult înaintea primului secol. Cât despre cel care a fost primul producător de cosmetice, situația este discutabilă. Dacă vorbim despre prima persoană sau oameni care au amestecat diferite ingrediente pentru a le aplica în scopul înfrumusețării, atunci ne referim la egipteni. Unii arheologi consideră că primii au fost vânătorii vechi care foloseau urină și noroi pentru a camufla mirosul lor. Cu toate acestea, nu orice produs care se poate aplica pe piele trebuie considerat produs cosmetic, conform „Statece.com”.În anii 1910, Statele Unite ale Americii au fost inundate de produse cosmetice. Printre precursorii acestor produse de înfrumusețare au fost Max Factor și Elizabeth Arden, care s-a alăturat mărcii Revlon înainte de Primul Război Mondial. Aici o mai amintim și pe Estee Lauder.În anii 1920, lumea cosmeticelor a fost inundată de stilul Flapper care a adus în prim plan ochii întunecați, rujul roșu, lacurile roșii de unghii și bronzul. Bronzul a fost adus la modă de Coco Chanel.Max Factor a fost unul dintre cei care au adus publicului larg produsele cosmetice de calitate, dând naștere unei linii cosmetice care există și în zilele noastre. De asemenea, Max Factor este considerat omul care a inventat machiajul modern, deoarece a comercializat cu succes machiajul pe care îl crease atât pentru actrițele de film, cât și pentru femeile obișnuite.În același timp, a luat naștere gigantul Maybelline creat de un antrepenor de 19 ani, T.L. Wiliams, care a dat numele companiei prin combinarea numelui surorii sale mai mari, Mabel și denumirea vaselinei, principalul produs folosit în producerea primei mascara a companiei.Printre acești doi „titani” ai produselor cosmetice, își face loc și doamna C.J. Walker, care nu numai că a fost prima femeie negresă antreprenoare din Statele Unite ale Americii, dar a fost și prima milionară de sex feminin. Aceasta și-a construit afacerea comercializând produse cosmetice, produse pentru păr, dar și produse de înfrumusețare pentru femeile negrese.Primele branduri de cosmetice din lume au fost:
  • Pond’s, care a început prin producerea de tratamente pentru tăieturi sau arsuri, precum pudra de talc și săpunurile, compania a luat naștere în anul 1846;
  • Yardley a luat naștere în anul 1770, producând săpunuri de lavandă; chiar și în zilele noastre, Yardley produce unele dintre cele mai calitative produse de cosmetică;
  • Kiehl este un brand care a luat naștere în anul 1851, al cărui prim produs a fost Musk Essence Oil sau Love Oil, se mai găsește chiar și în ziua de astăzi;
  • Shiseido a fost fondat în anul 1872 în Tokyo, compania din Japonia fiind a patra cea mai mare din lume;
  • Vaseline, care acum este deținut de Unilever, produce în zilele noastre demachiant și balsam de buze, printre multe alte produse, compania a luat naștere în anul 1872;
  • Pengaligon este o casă de parfumuri englezească care a luat naștere în anul 1860;
  • Elizabeth Arden, al cărui nume real a fost Florence Nightingale Graham, și-a început cariera în frumusețe în anul 1910 când și-a deschis primul centru SPA ca mai apoi să înceapă să lucreze în imperiul cosmeticelor;
  • L’Oreal Paris a fost fondat de Eugene Schueller al cărui prim produs a fost o vopsea de păr;
  • numele de Nivea a fost folosit pentru prima dată de către farmacistul Paul Carl Beiersdorf care și-a deschis compania în anul 1882, însă Oscar Troplowitz este noul proprietar al companiei care a inventat prima emulsie;
  • Erno Laszlo este cel care a creat primul fond de ten pentru prințesa Stephanie a Belgiei, care a suferit de acnee severă, conform „Beauty and Tips”.
 „Femeile sunt conştiente de importanţa şi puterea unui machiaj, astfel, cu timpul, make-up-ul devine o artă cu specific feminin prin intermediul căreia fiecare se simte mai încrezătoare.” – farmacist Ioana Dejeu

Evoluția cosmeticii

Cosmeticele au o istorie îndelungată, fiind create din cele mai naturale produse sau din unele produse chimice. La început, cosmeticele au luat naștere din uleiuri sau chiar din unt sau grăsime animală. Femeile își puneau adesea sănătatea în pericol din cauza numeroaselor produse cosmetice de casă. În unele culturi, spre exemplu, femeile au folosit arsenic, plumb, mercur sau chiar lipitori pentru a-și da un aspect palid tenului, considerat frumos în trecut. Din fericire, astăzi am ajuns departe, astfel că nu mai este necesar să folosim diferite amestecuri toxice și chiar mortale pentru a ne îmbunătăți aspectul, potrivit „Webmd”.Multe produse cosmetice au avut o istorie îndelungată, iar astăzi sunt create din diferite ingrediente față de perioada în care au luat naștere. Un exemplu foarte bun îl reprezintă eye shadow-ul. Eye shadow-ul a luat naștere în Egiptul Antic, fiind folosit ca fard de ochi, astfel că acest produs cosmetic are aproximativ 12.000 ani. Se pare că eye shadow-ul era folosit de către regalități pentru a accentua ochii și pentru a le da un aspect deosebit. Potrivit dovezilor arheologice, eye shadow-ul în Egitpul Antic lua naștere din minereul de cupru și de plumb, pe care vechii egipteni l-au folosit pentru a crea acest prim cosmetic. Acesta nu numai că oferă un aspect deosebit al ochilor, dar și transformă verdele palid al ochilor într-o nuanță vie de smarald.Odată cu trecerea timpului, femeile au apelat la diferite mijloace diferite de a se machia, unele chiar mai neobișnuite: pentru a-și întuneca ochii foloseau diferite minereuri, fructe de pădure pentru a-și colora buzele și foloseau chiar urina băieților tineri pentru a-și ascunde pistruii. În unele cazuri, femeile chiar au înghițit sânge pentru a-și îmbunătăți aspectul tenului.Grecii și romanii au urmat rapid „moda” egiptenilor, primele produse cosmetice comercializate fiind fabricate în Roma antică. Acestea au inclus atât produse de calitate superioară, cât și produse de calitate inferioară. Femeile bogate foloseau produse cosmetice de calitate superioară din import scumpe din China și din Galia. Femeile mai sărace cumpărau produse cosmetice ieftine. De asemenea, pentru că machiajul a fost și poate fi o afacere consumatoare de timp, multe femei pur și simplu nu aveau timp să le aplice.Industria produselor cosmetice din zilele noastre a ajuns la miliarde de dolari, aceasta fiind nevoită să respecte anumite reglementări stricte ale guvernului cu privire la ceea ce poate fi și nu poate fi inclus în produse. De asemenea, trebuie să respecte și anumite reguli legate de producția sigură a acestor produse. Vătămarea cea mai gravă pe care o puteți avea în urma folosirii unui produs cosmetic, este o iritare de la un produs care este prea aspru pentru pielea dumneavoastră sau o erupție alergică provocată de un parfum. Cu toate acestea, chiar dacă există decenii de testare a siguranței produselor, există totuși mituri cu privire la pericolul pe care îl are un produs cosmetic asupra pielii noastre.
 „Cuvântul cosmetae a fost folosit pentru a descrie mai întâi sclavi romani, ale căror funcții au fost să se îmbăieze în parfum bărbați și femei. În Egipt, încă din 10 000 î.Hr., bărbații și femeile au folosit uleiuri și unguente parfumate pentru a-și curăța și înmuia pielea și pentru a masca mirosul corpului. Vopselele au fost folosite pentru colorarea pielii, a corpului și a părului. Își nuanțau buzele și obrajii, își colorau unghiile și pielea cu henna și își făceau conturul ochilori și sprâncenelor cu kohl. Kohl era o pulbere închisă din antimoniu zdrobit, migdale, plumb, cupru oxidat, ocru, cenușă, malachit, chrysocolla (minereu de cupru albastru-verde) sau orice combinație a acestora. Era aplicat cu un baston mic. Pleoapele superioare și inferioare erau pictate într-o linie care se extindea pe laturile feței pentru un efect de migdale. În plus față de reducerea strălucirii soarelui, s-a crezut că ochiul Kohl poate restabili vederea slabă și poate reduce infecția ochiilor. Kohl era păstrat într-un vas mic cu fund plat, cu o margine largă, mică și un capac plat, în formă de disc.” – farmacist Ioana Dejeu

Concluzii

Produsele cosmetice au ajuns în zilele noastre produsele de care nu ne putem lipsi. Indiferent că purtăm un simplu machiaj de zi, un machiaj de seară în tonuri puternice sau doar un lip gloss, cosmeticele fac parte din viața noastră.Cosmeticele au o istorie îndelungată, la care poate că nu ne-am fi gândit până acum, însă aceasta este foarte interesantă și ne demonstrează că femeile, reprezentantele sexului frumos, ar face orice pentru a fi frumoase și pentru a primi validarea societății. Taberele sunt împărțite, unele femei considerând că sunt mai frumoase naturale, altele consideră că machiajul nu ar trebui să lipsească din rutina unei femei.Cert este că în zilele noastre, spre deosebire de acum sute sau mii de ani, femeile nu își mai pun viața în pericol pentru a fi frumoase și pot folosi produse mult mai naturale și mai benefice pentru ten.

Resurse despre „Istoria cosmeticii”

  1. wikipedia.org
  2. neatorama.com
  3. quora.com
  4. people.howstuffworks.com
  5. webmd.com
  6. cosmeticsinfo.org
  7. byrdie.com
  8. quora.com
  9. i-d.vice.com
  10. statece.com
Pentru mai multe detalii despre acest subiect, vă rugăm să consultați medicul dumneavoastră sau să contactați farmacist Ioana Dejeu.Ioana Dejeufarmacistdoctorand în științe farmaceuticeioana.dejeu@gmail.comDrGeoMEDSRL@gmail.com0745 542867 
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie 0